RNSYC
Oostende Europse Sportstad 2017belgian dragonsbelgian dragons

De RNSYC helpt u op het wedstrijdwater!

Als gerenommeerde watersportclub met het accent op competitief varen zet de RNSYC u graag op weg om kennis te maken met sportief zeilen. Dat kan op 2 manieren.

INITIATIES OP SB20 (individueel of in teamverband)

De club beschikt over een vloot van 2 SB20’s die kunnen worden ingezet voor initiaties met een ervaren instructeur. Er wordt onder begeleiding uitgevaren vanaf mei tot en met september, “weather permitting” en steeds op afspraak. U leert er de nodige boathandling op een snelle wendbare kielboot en varen onder gennaker. Deze formule is ideaal om kennis te maken met de boot en de “thrills” van het planeren. Een uitgelezen kans om de SB20 aan de tand te voelen en/of later over te stappen op andere wedstrijdboten zoals Dragon of Cruisers als bemanning. Voor reservaties en beschikbaarheden neemt u contact op met het secretariaat via info@rnsyc.be

START2RACE, een revolutionair concept op maat van gemotiveerde crews.

Start2race

Start2Race, RNSYC maakt wedstrijdbeleving draak, SB20 en Halfton toegankelijk

Start2RaceDe Royal North Sea Yacht Club uit Oostende zet in op “Start2Race” als revolutionair concept om teams op het wedstrijdwater te helpen. Bedoeling is de actieve wedstrijdzeilers te ondersteunen en hun aantal te doen groeien. Teams die zich weten te engageren kunnen vanaf dit jaar terecht op 3 verschillende eenheidsklasse boten. Tegen een bescheiden deelname in de jaarlijkse kosten kunnen zij een volledig seizoen beschikken over een Draak, een SB20 of een Halftonner om de degens te kruisen op het wedstrijdwater.

Op zich niet revolutionair ware het niet dat deze teams dit tot 3 jaar na elkaar kunnen herhalen om achtereenvolgens al dan niet te beslissen om de boot aan te schaffen tegen de aanschafwaarde én met aftrek van de reeds betaalde kosten!

Home of the Dragons

De RNSYC is reeds alom gekend als “Home of the Dragons” en staat eveneens aan de wieg van de SB20 klasse, temeer omdat zij sinds het ontstaan van de klasse 2 boten in eigen beheer heeft. Sinds enkele jaren wordt de SB20 vloot ter beschikking gesteld van clubleden en worden er tevens initiatielessen op gegeven onder de naam Sail Training Centre. Echter, de formule werd vaak aanzien als een eerste kennismaking met het zeilen met de nadruk op zeilles.

Luc Maes , Commodore van de RNSYC vertelt: “We hebben de afgelopen jaren al heel wat geëxperimenteerd met formules om zeilers aan te trekken, met wisselend succes. Na een grondige analyse zijn we tot een aantal vaststellingen gekomen. In eerste instantie wil de RNSYC een beetje terug naar de bron van haar bestaan want in tegenstelling tot andere jachthavens en watersportverenigingen ligt onze “core business” bij het competitieve aspect van het zeezeilen.

dragon

Onze infrastuctuur om recreatieve zeezeilers te ontvangen is er natuurlijk wel, maar wij zijn een kleine haven. Ook het faciliteren van een zeilschool is iets waar andere jachthavens veel meer in bedreven zijn. Als wij echter kijken naar ons actief ledenbestand van zeilende leden zien we dat 80 % onder hen minstens 1 wedstrijd per jaar vaart, gaande van Oostende-Ramsgate in IRC of CR, dan wel de Ostend CUP, of één van de talrijke eenheidsklasse wedstrijden die bij ons en in het buitenland plaats vinden. Ook dit jaar vinden we onze vloot zowat overal in Europa aan het werk, van de Fastnet Race in de UK, tot de Goldcup Dragon in Duitsland en het WK SB20 in Italië. En op de jaarlijkse afsluiter, de Antwerprace, vinden we vaak nog eens een mix terug van leden zeilers uit de verschillende boottypes die bij één van onze leden met sportieve kajuitjachten inschepen. Kortom, wedstrijdzeilen én het organiseren ervan zit in ons DNA, en we willen dat ten volle uitspelen.”

 Een totaalbeleving aanbieden

“In tijden dat jachthavens niet meer per definitie vol liggen en de wachtlijsten zowat overal aan het slinken zijn, moet elke jachthavenvereniging zich de vraag stellen welke diensten ze willen leveren en voor wie deze exact bedoeld zijn. Wij merken duidelijk dat er meer moet gewerkt worden om een totaalbeleving te bieden, een totaalpakket als het ware waarin mensen zich thuis voelen. In onze functie als passantenhaven tijdens het seizoen werken we daar op. Wij zijn voor vele passanten tijdens de zomer een verplichte stop geworden. Wij servicen op die manier meer dan 2500 passanten voor wie wij het toeristische visitekaartje en de toegansgpoort zijn naar de stad Oostende. Van een hartelijk onthaal aan onze vernieuwde onthaaldesk, naar het gezellige clubhouse, een goede infrastructuur tot raad en hulp op het ponton en uitnodigingen om tijdens hun verblijf deel te nemen aan onze woensdagavondwedstrijden. Wij geven onze bezoekers tijdens hun verblijf het gevoel dat ze hier kind aan huis zijn . Dát is de beleving die we hen willen bieden.”

Op wie mikt de club met deze formule?

“Wij denken dat de meeste interesse zal kunnen worden losgeweekt bij zeilers in de leeftijdsgroep van 35 jaar en ouder. Typisch zijn het sporters die in hun jeugd actief in éénheidsklasse hebben gevaren en dan het actief wedstrijdzeilen aan de kant hebben geschoven voor studies, carrière, een gezin opbouwen enzomeer. Of evengoed zeilers die eerder opstapper waren op wedstrijdjachten en ondertussen zelf meer dan voldoende ervaring hebben om het roer letterlijk en figuurlijk in eigen handen te nemen.

RNSYC

We zien ook dat er maatschappelijke veranderingen op til zijn die van toepassing zijn op zowat alle sportverenigingen die hun geliefde sporttak willen promoten. Er zijn nog maar weinig mensen die er één passie erop nahouden. Men wil van alles proeven, op reis gaan, verschillende sporten beoefenen. Het is minder evident geworden om sporters zomaar te overtuigen om één sporttak uit te diepen, laat staan om zomaar de investeringen van een boot te dragen. Wij gaan dus voor het “sleutel op de deur” principe om aspirant teams zoveel mogelijk beslommeringen uit handen te nemen, te proeven van de boot en de klasse. Dan komt de rest wel vanzelf. Opnieuw werken we dus eerder op de totaalbeleving rond het wedstrijdzeilen om teams aan te trekken.”

Wat kost het om aan dit Start2Race programma deel te nemen en wat zijn de vereisten?

Wij selecteren tweedehands boten die op hun deugdelijkheid zijn getest in nauw overleg met de respectievelijke klassen organisaties te weten de ‘Belgian Dragon Association vzw’, de ‘SB20 Class Belgium vzw’ en de ‘Half Ton Class Europe’. Het gaat echter wél om competitieve boten die klaar zijn voor het wedstrijdseizoen.

Democratischer kan het echt niet worden om kennis te maken met de zeilsport.

De ame in de kosten omvat alles wat je nodig hebt om te starten: de boot, inclusief zeilgarderode en, indien beschikbaar, een trailer om de boot via de weg te kunnen verplaatsen, tijdelijk lidmaatschap bij de RNSYC en de VYF en een allesomvattende omnium verzekering. Bovendien zullen de respectievelijke teams voor raad en daad terecht kunnen bij telkens 2 peters die worden aangesteld, één van de RNSYC en één van de betrokken éénheidsklasse. Dit totaalpakket kan reeds vanaf 1.850 euro per jaar. Als je dit deelt door drie teamleden dan heb je dus eigenlijk al de beschikking over een wedstrijdboot voor de prijs van een citytrip. Democratischer kan het echt niet worden om kennis te maken met de zeilsport. Teams kunnen zich aanmelden en moeten minstens uit drie en maximaal vijf kandidaten bestaan. Er wordt van hen verwacht om een degelijke zeil CV te kunnen voorleggen aangezien geen van deze boottypes voor de beginnende zeiler is bestemd. Voorts varen de boten onder de RNSYC vlag en bij afloop van elk seizoen wordt met de teams overlegd of zij willen verder werken in deze formule en dit met een maximum van 3 opeenvolgende seizoenen.

Kandidaat teams kunnen contact opnemen met het secretariaat van de RNSYC op 059/505912 of via info@rnsyc.be


 

Back   print page  Facebook