68 deelnemers werden aangetrokken door de roep van de zee, versterkt door de ambiance waarvoor de Copper Cup en de Royal North Sea Yacht Club al zovele jaren beroemd is. De Finn-, Europe-, RS Aero-, Cadet – en Snipe*zeilers willen dit jaarlijkse rendez-vous bij de RNSYC voor geen geld missen.

*=Tenzij Beerschot speelt, natuurlijk. 

In drie behoorlijk frisse dagen met wisselvallige wind- en golfslagomstandigheden ging het er hard aan toe. Voor diverse klassen zoals Finn, Snipe en RS Aero was het een unieke gelegenheid om op open water en stroming te varen.

De Europes laten zich hier wel meer zien, maar vooral voor de Cadetklasse kwam er een extra trigger bij kijken. De Copper Cup was immers de derde selectiewedstrijd van vijf voor het Cadet Class WK dat deze zomer in Nieuwpoort wordt gezeild.

SNIPE

Bij de Snipe (8 deelnemers) werd de strijd voor de eindoverwinning iets getemperd omdat het topduo Peeters / Janssens op zaterdag naar huis terugkeerden. De roep van koning voetbal was te sterk. De uiteindelijke strijd voor de door de Snipisten ingestelde Copper Cup ging ongehinderd door tussen Laumans / Dompas en Bongaerts / Sequeira.

Hun ex aequo van 14 punten werd beslecht door de verzameling van drie eerste plaatsen in de zes reeksen bij Laumans/ Dompas. Hun opponenten hadden er maar twee. Wel sneu voor het #GirlrsCan damesteam Sarah De Canniere / Sonia Wijffels. De eerste dag stonden ze boord aan boord met Laumans / Dompas maar de OSC in reeks 4 kukkelde hen buiten de finale top drie. Na een buiteling waren ze op het randje van onderkoeld geraakt.

Cadet classCADET

Bij de Cadet was de strijd voor het hoogste schavotje al vanaf dag een zo goed als beslecht.

Het duo Debruyne / Van Besien verzamelden in de negen reeksen maar liefst zeven eerste plaatsen. Voor de tweede en derde finaleplaats werd het een kwestie van consequent voorin komen en blijven. Emilie en Thomas Winand waren daarin beter dan het duo Toro / Peuteman.

FINN

Bij de Finn overheerste Sigurd Vergauwe de negen reeksen. Hij startte slim en wist zeker in d e ruime rakken zijn voorsprong uit te bouwen. Het was hard werken om de boot op snelheid te houdendoor hem naar de diepste golfdalen te sturen en alle power uit het grootzeil te halen. Stijn Helsen was steeds dicht in Sigurds’ buurt, maar niet dicht genoeg om een grote bedreiging te vormen.

Integendeel: Filip Verhaeghe zat de nummer twee van de Copper Cup Finn wel erg dicht op de hielen. De tijden van lange bootlengten verschil aan de finish zijn duidelijk voorbij.

RS AERO

De RS Aero vloot groeit snel: dus is er een nieuwe in België erkende eenheidsklasse in zicht. Toch waren enkele kleppers van de vloot er niet bij. Stef De Clerq maakte met vijf overwinningen in acht reeksen duidelijk dat hij naar Oostende was gekomen om te winnen. Niets anders.

Joppe Pattyn presteerde het meest regelmatig en werd doordoor terecht tweede. Voor Kobe Stroobant had er een betere stek ingezeten, zeker met twee reekswinsten. In reeks vijf ging het echter mis. Uiteraard heelde men de twee slechtste reeksresultaten uit de algemene rangschikking, maar toch.

Europe ClassEUROPE

De Europe was met 23 boten de sterkst vertegenwoordigde klasse van deze Copper Cup. Om de top drie voor een keertje van onderaan te bekijken: drie dames vochten voor de podiumplaatsen en eentje haalde dat net niet. Alice Da Col schoot met weliswaar twee reekswinsten net iets te kort om Charlotte Pollie van de tweede plaats te houden. Maxim Boone zeilde intussen met overtuiging naar de finalewinst.

De Copper Cup heeft haar reputatie in deze grillige tijd van het jaar waargemaakt. Wachten op wind, struggelen tegen behoorlijk wat stroom, ijskoude zeewater temperaturen die hun impact niet missen op de gekenterde zeilers maar een verwarmende gezelligheid.

Bekijk hier meer foto’s (c) Pit De Jonge 

Copper Cup

Sponsors

G4Jobs // Group Linden // De Lift // Grando Keukens // Belfius // Snickers workwear // Nico Fun on Wheels // Brugse Zot // Helly Hansen // Vastgoedgroep De Groote