Oostende – Ramsgate – Oostende 2025: een editie om niet snel te vergeten.

Het hemelvaartweekend stond opnieuw in het teken van de klassieke Dover Strait Race, georganiseerd door de Royal North Sea Yacht Club (RNSYC) in samenwerking met de Royal Temple Yacht Club. De jaarlijkse oversteek tussen Oostende en Ramsgate, gevolgd door de terugtocht twee dagen later, werd dit jaar gekenmerkt door snelheid, slimme beslissingen én de nodige emotie.

Onstuimig maar doordacht

Met 35 ingeschreven boten – verdeeld over IRC-gemeten klassen, de CR-vloot en een groeiende double handed categorie – was de opkomst opnieuw sterk. Toch gooiden de weersomstandigheden roet in het eten voor enkele deelnemers: een hardnekkige zuidwester maakte het voor noordelijk gelegen jachten lastig om op tijd in Oostende te geraken. Uiteindelijk verschenen 21 schepen aan de start.

De organisatie, die in nauw overleg stond met meteoroloog Fritz Buyl, nam tijdig een belangrijke beslissing: de terugtocht werd vervroegd naar vrijdag en de start op donderdag werd al om 6 uur ’s ochtends gepland. Niet zonder reden: donderdag werd een zwaar front met windstoten tot 35 knopen voorspeld, terwijl zaterdag net het tegenovergestelde scenario bracht – windstilte en dobberende boten in de buurt van de drukke shipping lanes zijn steeds te mijden.

Overtocht met karakter

De heenwedstrijd op donderdag verliep zoals voorspeld: ruig, uitdagend en razendsnel. Boten als Zarafa – die uiteindelijk de IRC 3-klasse won – kwamen optimaal tot hun recht in de krachtige wind en planerende golven. Aan boord van Zarafa was het letterlijk en figuurlijk “alle hens aan dek”, toen het team bij Ruytingen in korte tijd moest terugschakelen van vol tuig naar genua 4 en dubbel gereefd grootzeil. Toch verloor de boot amper snelheid en stormde in sneltreinvaart richting Ramsgate. De sfeer bij aankomst? Vrolijk, doorweekt en opgetogen – een zeilervaring die de bemanning niet snel zal vergeten.

Line honors gingen naar de enige multihull in het veld: Vale, een Dragonfly 28, die optimaal gebruik maakte van de ruime koersen. Ook andere jachten met asymmetrische spinnakers profiteerden volop van de omstandigheden.

Rustige(r) terugkeer

De terugtocht op vrijdag startte om 11 uur lokale tijd – met zon, wind in de rug en stroming mee, bijna “Caraïbische” omstandigheden volgens sommigen. Ondanks een voor-de-windse start – altijd een delicate aangelegenheid – verliep de race richting Oostende opnieuw vlot. Met spi’s bol in de zon en een perfecte bries kon er heerlijk gezeild worden. Toch vergde het navigatiewerk nog de nodige aandacht, met draaiende stroming en veranderende windhoeken.

Sportiviteit en dankbaarheid

Midden in alle nautische adrenaline was er ook ruimte voor bezinning. Dirk Sledsens, jarenlang een steunpilaar van het Belgische wedstrijdzeilen en hoofd van het Race Committee, werd vrijdagavond onwel en uit voorzorg opgenomen in het ziekenhuis. Vanuit de hele zeilgemeenschap klonken steunbetuigingen. Zijn inzet, net als die van alle vrijwilligers rond deze race, wordt diep gewaardeerd – zonder hen geen wedstrijdzeilen.

De wedstrijdorganisatie toonde zich ook dit jaar weer flexibel en vastberaden. Door tijdig in te grijpen in het programma werden uitdagende, maar veilige omstandigheden gecreëerd. Aan de wal waren de sfeer, ontvangst en catering zoals steeds van hoog niveau – met een bijzonder woord van dank aan de chef van de RNSYC, die zijn planning last-minute moest aanpassen.

Op naar de zomer !

De Dover Strait Race is sinds dit jaar niet langer onderdeel van het Open Noordzee Kampioenschap (ONZK), en krijgt een vervolg met de Open Belgian Sailing Week van 13 t.e.m. 17 augustus. Door de wedstrijden te bundelen hopen de RNSYC en KYCN Nieuwpoort op een sterke stijging in het aantal deelnemers.

 

 

Winnaars per klasse:

  • IRC 1Snelle Vliet (Grand Soleil 43)
  • IRC 2Soulmate (Salona 38)
  • IRC 3Zarafa (HOD 35)
  • CR 1Mouss (Dufour 44)
  • CR 2-3-4White Rabbit (SJ 320)
  • CR 5-6Liberty (Bavaria Cruiser 32)
  • Double HandedBeluga (First 30 JK)
  • MultihullVale (Dragonfly 28)

Tot volgend jaar – of liever: tot augustus!

Met dank aan Team Zarafa en Jet Idskes voor hun redactionele bijdrage