Didier De Gendt bedacht in 2010 het “Woensdag Avond Races” concept.  Hij betekende veel voor het zeilen en de RNSYC. Aanvankelijk ging het over twee uur zeilen met vrienden. De gemoedelijke afsluiter in de bar of het restaurant van de club zou even belangrijk worden als de laardrempelige competitie. Het event groeide uit tot een volwaardig clubkampioenschap. Niet alleen met een gezellige clubsfeer die voor veel beweging zorgt in de haven en in het clubhuis. Ook trainingsavonden voor de meer ambitieuze competitiezeilers in diverse categorieën, een stimulans voor beginnende zeilers, een quality time moment enz..

Het werd bovendien een regelmatigheidscriterium, waar de combinatie van zo veel mogelijk deelnemen tot het beste uit eigen boot (en crew) halen om de hoogste dagscore te halen eindigt in een boeiende puntenworsteling in de algemene rangschikking.

RNSYC WAR by Pit de Jonge

Zo stimuleer je zeilers

Daarvoor zette het race-officers duo Dirk Sledsens en Boudewijn Tanghe, die samen met een handvol vrijwilligers de WAR’s tot een goed einde wisten te brengen de High Points Cox-Sprague puntentelling in stelling. De RORC gebruikt die bij de Fastnet en de Nederlanders bij de Verbondsbezem.

Dit systeem houdt rekening met het aantal deelnemers op een wedstrijddag, geeft iets meer gewicht aan de regelmaat waarmee boten deelnemen en beloont in mindere mate de pure wedstrijdresultaten.

Voor de gedreven wedstrijdzeilers, die deze avondwedstrijden beschouwen als training en willen sparren tegen andere topteams, is er steeds het dagresultaat met gezeilde en gecorrigeerde tijden.

Grand finale

Bij het ingaan van de laatste WAR op woensdag waren er al zekerheden maar ook veel onzekerheden over winnaars.

Het Seven Seas team (SB20) met stuurman Frank Dobbels was al zeker van hun finale eerste plaats bij de sportboten. Zeven overwinningen in zeven deelnames, wie doet dat na?

Bij de cruisers zou het er om spannen, want de Emilio (330 pnt) zou de Fury (334 pnt) nog kunnen kloppen als de Emilio in gecorrigeerde tijd voor de Fury zou finishen. Fury eindigt in de laatste reeks 8ste, Emilio 11de en die incasseert dus een knock out op punten.

Geen gedoe

Fury’s schipper Wouter Mazijn gaat filosofisch om met zijn overwinning. Na twee jaar klussen aan de gerecupereerde quartertonner (plan: Michel JOUBERT, Extra Paulette quillard – 1978) sprokkelt hij zijn vrienden bij elkaar om de boot te laten lopen.

De WAR’s zijn een geknipte dicht bij huis oplossing. Vrienden met en zonder eenheidsklasse-ervaring gaan mee. De bedoeling is om iedere reeks uit te varen met de hoogst mogelijke fun factor. Missie geslaagd zegt ie.
Volgend jaar méér.

Volhouden en foutloos zeilen

Ook bij de racerscategorie lag alles  nog open. De Canjotto stond 20 punten voor op de Bwana Gigi en bij de kanshebbers rekende men ook de Njord met 497 punten.
Hoewel de Ragazza de laatste reeks met 6 minuten voorsprong wint en de Njord als tweede finisht, is dat voor het team van Paul Jonckheere toch onvoldoende om de Canjotto van de finale winst af te houden.

Ondanks dat Emma Plasschaert en haar verloofde Matt Wearn (Olympisch goud Tokio) met de Njord meezeilden. Of Sebbe Godefroid aan de grootschoot van de Ragazza sleurde.

Bij Bwana Gigi liep er in de laatste race een en ander mis in het tuig. Ze zeilden de ‘loop’ zonder spi. Daarmee verdween de kans om in deze categorie nog te winnen, dus.

Didier De Gendt cup voor de uitdrager van de WAR geest

Als Simon De Gendt de microfoon kreeg om het over de motieven van zijn overleden vader en over de monumentale beker die de spirit van de WAR vertegenwoordigt te hebben, werd het erg stil op het bomvolle RNSYC-terras.

De wisselbeker voor de laatste boot in de rangschikking met de grootste regelmaat ging naar de Tapatai. De raceboot van Arne De Bruycker, Paul Ceux en Koen Deweerdt. Drie vrienden die zich in het zeilen smeten met veel enthousiasme. En met enkel de ambitie om te leren. “We zijn door de sfeer in de club gebeten”, geeft Arne De Bruycker toe. “We zijn maar amateurs die benieuwd zijn hoe we het telkens wat beter kunnen doen. De spinnaker hijsen en die goed kunnen houden zonder brokken is al een overwinning. We doen er alles aan om goed te starten en juichen als eens als we in de tweede helft van de racevloot finishen.“

Verbeteren zonder dwang

“Maar het leukste is dat we in de haven naast een reeks van gevorderde wedstrijdzeilers liggen die ons als gelijken behandelen. Jan Gabriel van de Ragazza zeilt zonder schroom met ons mee, waardoor we weer veel leren. We nemen ook veel onervaren zeilers mee. De kernploeg is zo op een natuurlijke manier gegroeid. Er is intussen stabiliteit gekomen in de groep van wisselende opstappers. Op die manier kunnen we zeggen dat we de vaardigheden doorgeven.”

Dat komt allemaal omdat er een mentaliteit bij de club is om iedereen die wil mee te betrekken in het proces van leuk zeilen en ook performant zeilen. De monumentale beker krijgt dan ook een plaats in het clubhuis.

Explosieve sfeer

WAR prijsuitreiking by Pit De Jonge Die avond zat het terras van het RNSYC stam-, stampvol. De bouillabaisse was heerlijk, het bandje die muziek op aanvraag speelde wist iedereen snel los te maken. De seismograaf schiet in gang. Say no more.
De ambiance en de pittigheid van de WAR party zal nog lang nazinderen.

Results over all

Cruisers + Sports Boats (KLIK HIER)
Race boats (KLIK HIER)

Foto’s WAR 21 juli (KLIK HIER)
Foto’s WAR 25 augustus (KLIK HIER)

RNSYC Woensdag Avond Races powered by vastgoedgroep De Groote 

[PDJ]